Ještě jednou k návrhu obecního znaku Okříšek
O navrhovaném novém znaku naší obce jsem
nedávno psal v té souvislosti, že jej obec vesele využívá, aniž by jí to Parlament ČR povolil - to je ale u nás v Okříškách víceméně přirozené. Možná bych vám, milí čtenáři, měl přiblížit také to, co na tom našem znaku vlastně bude.

Radní pan Zdeněk Ryšavý to ve Zpravodaji z Okříšek číslo 4/2000 (odtud je převzata i tato kopie znaku) popisuje takto:
"Schválený návrh znaku tvoří modrý štít, na kterém je stříbrné M ve tvaru lilie a zlaté železniční kolo. To symbolizuje zřízení železniční křižovatky, které bylo pro Okříšky významnou událostí. Ta nemá v jejich historii, a možná i budoucnosti, obdobu. Právě díky železnici došlo k mohutnému rozvoji od malé vísky k největší obci okresu. M ve tvaru lilie je atributem Panny Marie, jejímuž jménu je zasvěcen místní kostel a modrá barva štítu symbolizuje rybníky, které byly a doposud jsou pro obec významné."
O rybnících, kostelu i železnici jistě není nutné polemizovat - jsou tady, jsou významné a snaha o jejich zastoupení v obecním znaku je jistě oprávněná. Zatímco u prvních dvou je ale konkrétní provedení celkem logické, u "našeho" kola coby symbolu železnice jsou na místě jisté pochybnosti.
Každý, kdo už někdy jel vlakem nebo tramvají, si možná všiml, že tato vozidla jezdí po kolejích. Na to, aby vlak po kolejích mohl jezdit, slouží zvláštní tvar kol, které jej uprostřed kolejí drží.

Důsledkem tohoto zvláštního tvaru kol je pak to, že při pohledu zboku na vagón či lokomotivu má úplně každé železniční kolo na svém obvodu "o kolečko víc" - pokud by tedy někdo chtěl zachytit skutečné železniční kolo, mělo by vypadat spíše nějak takto:

Možná se teď v duchu ptáte, proč o takové drobnosti vůbec píšu - kolečko sem, kolečko tam... Rozhodně bych proto nechtěl, aby to vypadalo, že si jen chci dělat legraci z toho, že naši zastupitelé i tvůrci návrhu znaku nejspíš nikdy nejeli vlakem. Tak jednoduché to přece jenom není.
Kolo, které je v návrhu obecního znaku Okříšek teď, vůbec nelogické nemusí být. Není sice, pravda, železniční, ale svůj reálný základ má - mohlo by to totiž s největší pravděpodobností být kolo od normálního koňského povozu. A jak víme z historie, majitelé povoznictví se zavádění železnice zoufale ze všech sil snažili zabránit, protože jich většinu připravila o živobytí a vyhubila.
Pokud si teď Okříšky do znaku jako symbol svého "železničního" rozkvětu dávají povoznické kolo, je to něco podobného, jako by si do svého znaku dala nějaká automobilka tažného koně, krávu nebo osla (protože se jí je podařilo vytlačit z normálních cest) nebo velká ropná společnost tučňáka (protože při haváriích jejich tankerů často zahynou miliony těchto ptáků). Na tom by koneckonců - alespoň u nás v Okříškách - nebylo nic divného. Podobný svérázný přístup už naši radní a zastupitelé
projevili několikrát - např. když před časem vysadili smrček jako strom Republiky a vydávali za začátek 20. století rok 1926.
Možná ale podobné projevy zastupitelů nejsou projevem cynismu, ale jen originálního černého humoru. Jenom - pokud už mají takový smysl pro humor - nechápu, proč stále ještě hledají využití pro část objektu našeho zámku. Už před více, než 2 lety, jsem jim přece nabízel řešení, které se samo nabízí - že by náš zámek mohl být využit jako
muzeum moderního anonymu (anonymy mají totiž v naší obci silné historické kořeny i dostatek žijících tvůrců). Kupodivu se k mému návrhu ale od té doby zatím nikdo ze zastupitelů veřejně nepřipojil.
14.06.2001
?subject=Ještě jednou k návrhu obecního znaku Okříšek'>Jaromír Suchý
přístupů od 18.4.2004: 5772